till-less shopping

Een Metrologische Kijk Op Navulbare Verpakkingen

Een metrologische kijk op navulbare verpakkingen

11 July 2022

Delft, Nederland — 11 juli 2022. Met de opmars van verpakkingsvrije supermarkten wegen consumenten vaker zelf producten af. Welke stappen moeten fabrikanten zetten om consumenten te verzekeren dat ze de juiste prijs betalen voor de goederen die ze op de weegschaal leggen? Het Nederlands Meetinstituut (NMi) kan hierbij helpen.

Nu supermarkten op zoek zijn naar manieren om duurzamer te worden en de hoeveelheid plastic verpakkingen te verminderen, raken zogenoemde refill-stations in trek. Deze stations geven consumenten de mogelijkheid om hun eigen bakjes te vullen met droge waren zoals pasta, muesli en noten. Ook de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn is begonnen met AH Verpakkingsvrije winkels, die dispensers gebruiken voor meer dan 70 verschillende producten.

Natuurlijk zijn zelfbedieningsweegschalen voor losse waren niets nieuws, maar deze werden tot nu toe vooral gebruikt voor fruit en groente. Nu de verpakkingsvrije producten zich uitbreiden, wordt het wegen ervan ook van groter belang. Door te helpen met het certificeren van weegschalen zorgt NMi ervoor dat fabrikanten aan de vraag naar accurate en betrouwbare weegschalen kunnen voldoen.

Hoogwaardige conformiteitscontroles
Het is NMi’s fundamentele rol als aangewezen instantie om ervoor te zorgen dat het gewicht dat door een machine wordt aangegeven – en de prijs die consumenten voor een product betalen – accuraat en eerlijk is. De eerste stap hiervoor is het uitvoeren van een conformiteitscontrole op apparaten om vast te stellen of de eenheden volgens de specificatie van de fabrikant presteren. Dit houdt onder meer in dat er een software test wordt uitgevoerd om erachter te komen of het apparaat de accurate, juiste gewichtsinformatie laat zien. NMi kan ook fabrikanten certificeren om hun eigen eerste verificaties uit te voeren, volgens een kwaliteitssysteem, waardoor de fabrikanten tijd en geld besparen in het proces.

Een belangrijk deel van de conformiteitscontroles vormt het vaststellen of een meetinstrument binnen de correcte, maximaal toegestane foutmargecategorie valt. Dat is een methode om zeker te weten en te garanderen dat het instrument accuraat werkt. Om dit te doen, moet je het verificatieschaal-interval weten – ook wel de e-waarde genoemd – waar het kleinste interval kan worden gebruikt om de prijs te berekenen die is gebaseerd op gewicht in commerciële transacties. Stel de e-waarde is 2 gram, dan wordt de schaal getest in stapjes van 2 gram. Van 0 gram naar 1 kilo is de maximale toegestane foutmarge rond de 1 gram, van 1 kilo tot 4 kilo ligt deze bij 2 gram en van 4 tot 6 kilo rond de 3 gram.

Uitdagingen
De opkomst van meer verpakkingsloze producten en de invoering van dispensers is een uitbreiding van de huidige supermarktpraktijken; de meeste consumenten kennen immers al de zelfbedieningsweegschalen. De bestaande wetgeving is dan ook van toepassing op de nieuwe weegschalen die bij de refill-stations worden gebruikt.

Desalniettemin is er een potentiële gewicht-gerelateerde loophole, die supermarkten moeten zien te voorkomen. Als consumenten hun eigen bakjes meenemen, hebben alle wegschalen bijvoorbeeld een ‘tarra’-knop nodig, zodat rekening wordt gehouden met het extra gewicht. Er moet daarom een element van vertrouwen zijn dat de consument niet eerst zijn eigen verpakkingen vult voordat hij of zij de machine op nul zet om zo (een deel van) de producten gratis te krijgen. Nogmaals, voor een aanwezen instantie als NMi is het certificeren van de tarra-functie op weegschalen geen enkel probleem.

Voor landen zoals Nederland zijn er geen verplichtingen die vereisen dat weegschalen regelmatig opnieuw geverifieerd worden. Maar supermarkten zijn wel verantwoordelijk voor het onderhoud van de weegschalen en ze moeten ervoor zorgen dat de weegschalen jaar op jaar accuraat blijven. Zo zorgen winkels er niet alleen voor dat ze klaar zijn voor steekproefsgewijze inspecties, waar de regering toe gemachtigd is. Onderhoud van de fabrikant draagt namelijk ook bij aan het vertrouwen van de klant en de bijbehorende betrouwbaarheid van de prijzen die worden betaald.

NMi helpt
Voor supermarkten en fabrikanten is het een spannende tijd: winkelen blijft zich ontwikkelen tot een efficiëntere, milieuvriendelijke ervaring. Maar om de voordelen van verpakkingsloze opties te maximaliseren, moeten dispensers en weegschalen aan de eisen voldoen om het vertrouwen en de acceptatie van de consument te garanderen. Instanties als NMi spelen een essentiële rol in het ondersteunen van fabrikanten bij nauwkeurige weegapparatuur en de beste service aan consumenten.

STAY INFORMED

SUBSCRIBE TO KNOWLEDGE CENTER